Przybliżyć młodemu człowiekowi Biblię, pokazać jej piękno i bogactwo oraz nauczyć jak się nią posługiwać – takie cele stawiam sobie przekazując uczniom wiedzę o tym wspaniałym dziele. KATECHEZA KL.IV Temat: Biblia jako księga ksiąg. Cele operacyjne: uczeń:
- nazywa części Biblii
- wymienia z ilu ksiąg składa się Stary i Nowy Testament
- wyjaśni pojęcie „testament”
- odpowie, kto przemawia do ludzi na kartach Biblii
- wyjaśni kim jest „autor natchniony”
Metody:
aktywizująca- krzyżówka, ćwiczeniowa, praca z tekstem, pogadanka, obserwacja. Formy:
jednolita zbiorowa, indywidualna, grupowa. Środki dydaktyczne:
krzyżówka, różne wydania Biblii, podręcznik ucznia, tekst do uzupełnienia dla każdego ucznia, kolorowe kartony z tytułami wybranych ksiąg Starego i Nowego Testamentu, świeca. Przebieg katechezy: I. WSTĘP Modlitwa Krzyżówka :
- Stworzyciel świata
- Jest piękny i mówi o wielkości Stwórcy
- Może być w muzeum albo na ścianie
- Doświadczył bliskości Boga w „łagodnym powiewie”
- Miejsce modlitwy
- Szczególne miejsce spotykania się Boga z ludźmi
- Co to jest Biblia?
- Co wiecie o Biblii?
- Słowo „Biblia” pochodzi z jęz. gr.i oznacza zwój, księgę. Czyli Biblia to księga. Nie jest to jednak zwykła księga, lecz niezwykła i bardzo ważna. Dzięki niej możemy poznawać Pana Boga i dowiadywać się o Nim wielu informacji. Biblia jest to słowo Pana Boga do ludzi, dlatego nazywamy ją często świętą księgą.(pokaz Biblii) W księgarniach czy bibliotekach znajdujemy różne jej wydania: dla dzieci, młodzieży, dorosłych. Mogą być one ilustrowane, bądź też bez ilustracji. (pokaz różnych wydań Biblii). Jest to taka księga, która została przetłumaczona na wszystkie języki świata.(pokaz Biblii w innym języku)
Na dzisiejszej katechezie dowiemy się więcej informacji o tej świętej księdze. II.ROZWINIĘCIE
- ciche czytanie ze zrozumieniem wiad. z podr.s. 47 i 49 z uwzględnieniem następujących pytań:
- Jaką inną nazwę posiada Biblia?
- Z ilu części składa się Biblia?
- Jak się te części nazywają ?
- Z ilu ksiąg składa się cała Biblia?
- Kto napisał Biblię?
- odpowiedzi na pytania, w trakcie których katecheta pokazuje różne Biblie i uzupełnia wypowiedzi uczniów
- gdybyśmy chcieli otworzyć którąś z tych ksiąg na spisie treści, to zobaczylibyśmy taki układ ksiąg jak w waszych podr. na s.48. Biblię porównać możemy do biblioteki, która składa się z 2 regałów z książkami. Jeden z tych regałów to Stary Testament, a drugi –Nowy Testament.
- dziewczynki liczą ile ksiąg posiada ST, a chłopcy- NT.
- odczytywanie kolejno przez uczniów tytułów ksiąg ST z pierwszej i drugiej półki
- jakich autorów ksiąg dostrzegamy w ST? –kilku wymienić. Są wśród nich zarówno panowie jak i panie.
- odczytanie kilku tytułów ksiąg NT. Zwrócenie uwagi na podział tych ksiąg
- tytuły ksiąg ST czy też NT są wam bardziej znane? Skąd? (z kościoła, podać przykłady: Słowa Ewangelii wg św Mateusza, czytanie z Listu św. Pawła apostoła do...)
- kto jest autorem największej liczby ksiąg NT? (św. Paweł)
- zamknięcie książek, podział klasy na 3 grupy, każda z nich otrzymuje na kolorowych kartonach tytuły wybr. Ksiąg Pisma św.
Zadaniem grup jest zaszeregować księgi do ST lub NT. Przedstawiciele grup podchodzą do tablicy i przyczepiają kartony w odpowiednich miejscach.
- zwrócenie uwagi uczniów na to, że pierwszą księgą ST jest Księga Rodzaju z hymnem o stworzeniu świata, a w NT na Ewangelie.
III. ZAKOŃCZENIE
- zapis tematu, zadaniem uczniów jest uzupełnienie go: Biblia -.................księga.
Uczniowie mogą podawać swoje propozycje: święta, ważna, wielka, piękna, wspaniała...
- jako utrwalenie poznanych wiadomości następuje samodzielne uzupełnianie tekstów i wklejenie ich do zeszytu.
Biblia inaczej nazywa się...................... W księdze tej możemy przeczytać słowo..........do................... Pismo święte dzieli się na .....części. Nazywają się one :1................................2.................................. Stary Testament składa się z ..........ksiąg. Nowy Testament posiada ..........ksiąg. Biblii nie napisał.............człowiek, lecz...............osób. Nazywamy ich autorami...........................
- pracą domową będzie wypisanie co najmniej po 5 tytułów ksiąg ST i NT oraz przyniesienie swojej Biblii (jeśli nie jest zbyt ciężka)
- zapalenie świecy, przypomnienie, że jest ona symbolem obecności Boga wśród nas
- katecheta zadaje pytania, na które uczniowie odpowiadają w myślach (postawa stojąca)
- Przypomnij, czy masz w domu Biblię?
- Jak często bierzesz ją do ręki i czytasz?
- Czy będąc w kościele uważnie słuchasz czytanych fr Pisma św.?
- Czy postarasz się przynajmniej raz w tygodniu poczytać Biblię i zastanowić się nad przeczytanym słowem ?
- modlitwa spontaniczna:
- Za co możemy dziś podziękować Panu Bogu? (za słowo Boże......)
- Za co możemy Pana Boga przeprosić? (za to, że zbyt rzadko sięgamy po Biblię...........)
- O co poprosimy dziś Pana Boga? (o to, byśmy chętnie czytali słowo Boże i innych do tego zachęcali, o to abyśmy starali się tak żyć, jak uczy Pan Bóg na kartach Pisma św.)
- jeśli zostanie chwila czasu, można odczytać fr Pisma św. lub obejrzeć różne wydania Biblii.
Opracowała: Zyta Leszczyńska |